tirsdag 11. august 2015

Scampi sous vide i vaskemaskinen

Sous vide har blitt veldig populært, spesielt i matnerdenes kretser.
Sous vide brukes til langsom koking, der temperaturen i vannet er lik eller bare litt høyere enn temperaturen man ønsker i maten. Da varmes maten sakte til riktig temperatur, uten at de ytterste delene blir for varme, maten blir saftigere og bedre.
I en oppaskmaskin så kan du styre varmen du vil vaske i og slik jeg forstår holder en ganske jevn og stabil varme.


Jeg der i mot har ikke investert i noe dyr vannbadsmaskin selv om jeg kan være ganske matnerdete, men jeg så en liten videosnutt hvor man tilbereder mat i oppvaskmaskin og jeg har jo oppaskmaskin. For noen år siden så jeg noe eller leste om noen somhadde pakket kalkunen i aluminiumsfolie og tilberedte den i oppvaskmaskinen, æsj, tenkte jeg da.
Men hvis du har maten i tette krukker eller vakumpakker dem så holder holder du maten ren.

Jeg har laget en enkel liten rett til 2 i oppvaskmaskinen, men i disse krukkene kunne jeg ha laget til 4.
Vaskemaskin middag til 4

3 stk 0,75 l krukker

Krukke 1
20-24 scapi
2 fedd hvitløk
1 selleri stang
væskeblandingen jeg brukte var
1 del hvitvin
2 deler vann
salt og pepper etter ønske

Krukke 2
4 dl couscous
4 dl vann
Juicen av 1 sitron, 
kan sløyfes eller ha i annen smakstilsetning, urter og krydderier for eksempel.
1-1,5 ts salt eller etter ønske

Krukke 3
1 pk aspargesstopper
1 pakke grønnebønner
1 ss smør
|1 grønnsaksbuljongtening
fyll krukken med vann.

Da er det bare å sette på krukkene i oppvaskmaskinen sammen med oppvasken.
Denne gangen satte jeg min på 65 C i 1,5 timer.

Dette er hva jeg brukte, men du kan bruke det du selv føler for.
Rekene ble møre og saftige, grønnsakene sprø og couscousen luftig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...