mandag 14. mars 2016

Deilige, luftige rømmeboller ala Glamaten


På Gladmat festivalen i fjor fikk jeg smake på noen herlige rømmeboller som hadde et tynt lag med sukker og kanel. Herlige, luftige og myke boller,


Gladmat festivalen i stavanger




På tur med klassen til MiniMeg var noen av oss og tok oss en matbit i Østbanehallen og i delikatessebutikken fant jeg rømmeboller. Det var 3 for 40 kroner, HVA så jeg riktig 3 små boller på størrelse med egg. Å vel, jeg måtte bare ha noen og vel hjemme har jeg forsøkt å finne ut hvordan de ble laget. På meg virket det ikke som gjærdeig noe med smak og konsisten minnet meg om Tante B's lettvinte wienerbrød, men ikke helt.


Uansett dette er oppskriften jeg kom frem til


Det kommer an hvor store du lager dem men disse bollene er omtrent på størrelse med egg og jeg fikk rundt 50 stk. eksakt antall er vanskelig å si for det gikk en del i magen.


2,5 dl melk
125 g smør
2,5 dl mel
5 egg
3 dl rømme
5 dl mel
1 ts bakepulver

Olje til fritering

Sukker og kanel til å drysse på.



I en kjele koker du opp melk og smør, når dette koker har du 2,5 dl mel og rører til en klumpfri seig røre som ikke fester seg til kanten, ta kjelen av varmen og la den stå og avkjøle seg i ca 5 minutter.

Rør inn ett og ett egg i kjelen eller så kan du gjøre som meg og ha deigen i en kjøkkenmaskin og lar maskinen gjøre jobben for deg. etter eggene har du rømmen og pisker til alt er godt blandet.

Til slutt sikter du inn mel og bakepulver på medium hastighet til alt har blandet seg, Ikke overpisk, da får du seige boller. Jeg slår av hastigheten så fort jeg ser røren er blandet.


Bruk hånden og klem ut små boller eller bruk en sprøyte pose og klem ut små porsjoner med deig

Jeg brukte sprøytepose hvor jeg klippet ut en åpning på 4 cm i diameter.

Stek bollene på medium varme i 5 minutter, deigen er så lett å ha med å gjøre, hvis du ser på videoen over ser du at bollene snur av seg selv.



Når bollene er ferdige så tar du dem ut og lar de renne av litt før du dypper dem i sukker og kanel. mens de er vaarme.


Noen av dem drysset jeg også litt revet sjokolade over.
Venstre: Erik Høyre: Anders



Jeg viste jeg kom til å støtte på en annen jurymedlem fra Glamaten så jeg tok med meg noen boller slik at han også skulle få smake. Har mann en mat kritiker i nærheten må man jo benytte seg av det. Bollene ble godkjent av Anders Husa og Erik Kvalebrokk som vi også møtte på vinsmakingen.

Papirpose DIY innlegg HER(engelsk)

9 kommentarer:

  1. Jeg elsker bloggen din <3 du lager sååååå mye godt!! stå på! :D

    -Kirsti

    SvarSlett
  2. Hei Kirsti
    Tusen takk😊 prøver så godt jeg kan.
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  3. Gleder meg til å prøve!! Bruker du Frityrolje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Harriet
      Ja jeg har brukt frityrolje, Flott er ikke alltid å få tak i utenom Julen. Men kan jeg blander jeg 3/4 frityrolje og 1/4 Flott matfett.

      Ha en fin baketid i Julen.

      Klem
      Analiza

      Slett
  4. Disse skal testes!😋 har du prøvd å fryse de?

    SvarSlett
  5. Hei! Kan disse fryses?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Jeg har aldri fryst noen ennå, de blir spist opp før her i huset.
      Men vannbakkels og smultringer er greie å fryse, så siden disse er en blanding må det vel gå an.

      Lykke til
      Liza

      Slett
  6. Lurte og på om de kunne fryses, men de bli vel klissete av sukkeret når de tine?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg antar at de kan fryses siden både vannbakkels og smultringer kan fryses. Ja og jeg vil tro at de blir litt klissete av sukkeret når de tines, men berlinerboller med sukker som man kan få kjøpt i dagligvaren har ofte sukker eller melis på og de blir jo ikke aller verst, jeg vil tro at det kommer an på hvor mye fuktighet det er på og rundt bollene når du tiner dem.
      Mvh
      Liza

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...