tirsdag 2. august 2016

Persimmon, kanel og ingefærdrikke, Sujeonggwa

Når vi var ute og spiste koreansk bbq i sommerhalvåret i Sør korea, pleide vi å få en kopp med iskald drikke for å avslutte måltidet. Sujeonggwa 수정과 en litt for søt, men forfriskende drikke med smak av kanel, ingefær og et hint av persimmon og alltid toppet med tre pinjekjerner. Det ble sagt at drikken er bra for fordøyelsessystemet.


I helgen hadde jeg invitert noen venner til koreansk bbq, ingen av gjestene hadde spist noe koreansk før. Det var sol og så varmt som det går an å bli for øyeblikket og siden jeg hadde fått tak i noen tørkede persimmon ville avslutte med den tradisjonelle drikken.
Den originale oppskriften er altfor søt for meg så jeg halverte sukker mengden og stedenfor å trekke ingrediensene hver for seg, så la jeg alt i en kjele. I Korea bruker de hele tørkede persimmon, men siden jeg ikke befinner meg der, så må jeg bruke det jeg får tak i.
5 tørket persimon eller tilsvarende i tørkede skiver
5 kanelstenger
1/2 dl fersk ingefær, skrelt og skivet
1,5 dl sukker
2,5 liter vann
pinjekjærner
20160731_120153
Ha alle ingrediensene i en kjele med unntak av pinjekjernene, tilsett vann og kok opp, når det begynner å koke, legge på et lokk og la det småkoke på middels til lav varme varme i ca 60 minutter. Smak på væsken hvis det er behov for mer sødme og justere den til din smak.
Sil ferdig drikke gjennom en sil og la den kjøle seg ned. Jeg satte den avkjølte væsken i fryseren i en halv time før jeg serverte drinken
Hell drikken i små kopper og pynt med pinjekjerner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...