tirsdag 11. april 2017

Samvittighetfull Påskegodt


Kos deg i Påsken med god samvittighet, marsipan med kun to ingredienser. mandler og dadler pluss litt ekstra pynt, mørk sjokolade er jo bra for deg. Du kan faktisk unne deg disse godsakene hele året.





Inspirasjonen til disse kulene var disse energirutene. Marsipan som mange vet er laget av mandler, eggehvite, melis/glukose og ofte tilsatt litt cognac, sherry eller en annen god likør. Hovedingrediensene er altså mandlene som trenger bindemiddel og søtning, da jeg laget energiruter brukte jeg dadler for holde massen sammen og da tenkte jeg hvorfor ikke bruke dem i sunnere marsipan. Dette er en så enkel ide og flere har laget godter som dette, ta en titt på Idé full sine kuler hvor hun har ristet mandlene og søtet med honning.

For å få mest ut av ingrediensene, lot jeg være å skolde mandlene. Dadlene er jo allerede brune så det vil ikke synes om mandlene får beholde skinnet på.



Til disse kulene brukte jeg:

100 g hele mandler
100-150 g malte mandler
200 g dadler (husk å fjerne stenene)

200 g mørk sjokolade
Ønsket pynt, jeg har brukt bladgull, rosenknopp te og folie med sjokotrykk.

Grovhakk de hele mandlene i en foodprosessor. Tilsett dadlene og halvparten av de malte mandlene og fortsett og hakke blandingen. Når blandingen begynner å komme sammen tilsetter du resten av de malte mandlene litt og litt til du får en god seig konsistens, se bildet over.

Ingrediensene er veiledene, dadlene og mandlene du bruker vil kanskje være tørrere elle ha mer fuktighet enn de ingrediensene jeg har brukt.


Rull massen til kuler i ønsket størrelse.

Smelt sjokoladen over vannbad og temperer sjokoladen før bruk for best resultat. Sjokoladen vil da stivne fortere og få tilbake den gamle knekken.


Dypp kulene i sjokoladen og dekorer med ønsket pynt. 


GOD PÅSKE !!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...