lørdag 13. mai 2017

Marveilleux, franske fløteboller

Merveileux, frank fløtebolle, Lizas matverden, kremboller, pikekyss og krem, pikekyss


Delikate, sprø og luftige franske fløteboller, pikekyss sandwich dekket med krem og revet sjokolade.
Vil du ha noe som er litt annerledes på kakebordet på 17. mai, hvorfor ikke prøve disse.

Sosiale medier er et utrolig forum å hente inspirasjon fra og ble fascinert av bildene jeg så av disse godsakene i 2015, Jeg husker den som små fantastiske kreasjoner, men enkle. og på den tiden spådd til å bli den nye trenden, men det har vært stille på Merveilleux fronten. Jeg har lett etter bildene jeg så, men har ikke funnet noen og de jeg fant så nesten ut som kokosboller. Google søket førte meg blant annet til denne siden  Aux MerveilleuxDet kan hende de jeg så var en annen type søtsak, men det gjør ikke noe for disse er er veldig gode. Merveilleux er en søtsak som har eksistert i over hundre år og sies å komme fra Frankrike via Belgia. jeg forstår at den virkelige danke flødebolle var opprinnelig laget av krem, men holdbarheten var så kort at det ikke lønnet seg å lage, derfor er flødebollen som vi kjenner i dag uten fløte.  Er dette forgjengeren til flødebollen, eller kom flødebollen før denne? Jeg skal prøve å finne ut av det.




Merveileux, frank fløtebolle, Lizas matverden, kremboller, pikekyss og krem, pikekyss


Jeg laget en veldig enkel versjon og med vanlig krem som vi kjenner til her i Norge. Slik jeg forstår det skal kremen være fastere og tungere, en mellomting av smørkrem og krem. I utenlandske oppskrifter bruker de noe som heter double cream, den har et høyere fett innhold en kremfløten vi kjenner til. Jeg vet ikke hvor jeg skal finne double cream her, men så tenker jeg at det er ikke vits å prøve å lage noe men vanskelige ingredienser. Det resulterte i at jeg måtte lage Merveilleuxene rett i en liten form.

Du trenger:

Pikekyss
Krem
Revet sjokolade eller ønsket topping

Lag pikekyss, oppskrift på pikekyss lenger ned eller så kan du kjøpe ferdige

Riv sjokolade.

Pisk krem.

Legg et pikekyss i en liten muffinsform dekk den med mer krem, legg et nytt pikekyss over og dekk til med mer krem. Dryss revet sjokolade eller annen ønsket topping.

Merveileux, frank fløtebolle, Lizas matverden, kremboller, pikekyss og krem, pikekyss

Pikekyss

2 eggehviter, rom tempererte
125 g sukker
Sett stekeovnen på 150 grader varmluft.

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret i flere omganger under kraftig pisking. Pisk videre til du får en tykk, seig og masse, alle sukker krystallen skal ha løst seg opp (ca 10 min).

Fyll marengsen i en sprøytepose og sprøyt ut små topper på bakepapirkledde stekeplater. Du kan godt sprøyte toppene tett ved siden av hverandre, for de flyter ikke noe særlig ut under stekingen. Sett brettene i den forvarmede ovnen og. skru ned varmen til 100°C og stek til marengsene kjennes lette, helt tørre og løsner fra papiret uten at noe sitter igjen. 1-1,5 time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...