onsdag 17. mai 2017

Sitron cupcakes med luftig smørkrem.

Sitron cupcakes, muffins, smørkrem, bringebær, sitron Lizas matverden


Gratulerer med dagen!!!

I dag ble det sitron cupcakes med silkemyk bringebær og sitron smørkrem, søtt og syrlig akkurat som jeg liker det.

Klassen til MiniMeg skal arrangere 17. mai på skolen og jeg er i sjauergruppen som skal sette opp og rydde opp etter festen. Noen antydet at vi ikke hadde så mye å gjøre og derfor ble vi også bet om å bake til arrangementet. Joda, jeg kan godt bake jeg. Jeg forhørte meg litt med matgruppen og det viser seg at de hadde mange sjokoladekaker (langpannekake) og gjærbakst, men ingen muffins, da ble det muffins fra meg med meg en lett og luftig smørkrem.

Lett og luftig smørkrem? Jo det går an, jeg har blandet sveitsisk marengs med smør.
Sveitsisk marengs er egg og sukker pisket over vanndamp.






Til 24 muffins/2 normale muffinsbrett:

Pynt:
Friske blåbær
Sjokolade
Spiselig sølv

Forvarm ovnen til 190 C

250 g romtemperert smør
250 g sukker
finrevet skall av 1 sitron
saften av 1 sitron
4 store egg
250 g hvetemel
3 ts bakepulver

Rør smør og sukker hvitt.
Ha i sitronskall og juice, fortsett å røre, så tilsett eggene, en av gangen.

Bland hvetemel og bakepulveret i en bolle og sikt det så inn i smørblandingen på medium hastighet, 
Bland til du ser melet alt melet er godt blandet, blander du for lenge blir kake røren seig.

Fyll muffinsformer og stek kakene midt i ovnen i 15 minutter.

Avkjøl kakene på en rist før du pynter dem.

Sitron cupcakes, muffins, smørkrem, bringebær, sitron Lizas matverden


Lett og luftig smørkrem med bringebær

4 Eggehvite
250 g Sukker
250 g Romtemperert smør delt i terninger, ca spiseskje store biter.
250 g frosne bringebær, du trenger bare saften.
Saften av 1 sitron


Hell litt vann i en kjele og kok opp.

Bland eggehviter og sukker i en bolle.

Sett bollen med eggeblandingen over kjelen med kokende vannet uten at bollen berører bunnen, senk varmen til medium varme og pisk jevnt for hånd til sukkeret er oppløst og massen er blitt litt tynnere. Pass på at massen ikke blir for varm, den skal kjennes lun når du stikker fingeren oppi

Ta bollen av varmen og visp til eggehvitemassen blir tykk, blank og kremet i ca 10 minutter, massen burde være passe nedkjølt nå.

Pisk smør inn smør litt og litt, ca. 2 ss av gangen.

Fordel kremen i to boller og tilsett sitron- og bringebærsaften.

Ha kremen i sprøyteposer og pynt kakene.

Tips: Jeg hadde litt av den rosa i en sprøytepose og den hvite i en annen og så la jeg de to ved siden av hverandre i en tredje sprøytepose.


Sitron cupcakes, muffins, smørkrem, bringebær, sitron Lizas matverden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...