lørdag 20. mai 2017

Tur til Nedre Bergan Gård for å møte Instagramvenner


En medblogger sa en gang at det å blogge var en måte for oss voksne å bli kjent med nye mennesker. Da vi var små banket vi på døra og lurte om personen ville leke, det gjør jo ikke vi voksne. Eller gjør de det, blogging er en måte å gjøre det på, vi titter innom og hilser på. Det var slik innenfor interiørbloggeverdenen da jeg først begynte å blogge. Nå finnes det så mange sosiale medier, men jeg har holdt meg til noen få og en av dem er Instagram og føler at jeg har fått noen venner der også. personer som bor andre steder i verden og her hjemme med samme interesser som meg selv. Jeg så et bilde på Instagram med en kurv stående ved en gammel trestubbe midt i en eng av ramsløk. Jeg kommenterte og det endte med at jeg ble invitert til å komme og plukke ramsløk. Juhu, endelig et sted jeg kan plukke ramsløk.




Venstre:foto @agnaroganitalund, bildet fra instagram      Høyre:Foto MiniMeg, @agnaroganitalund, meg og @kristinaunhjem

Bildet jeg så tilhører Instagram kontoen @agnaroganitalund, Agnar og Anita Lund som driver Nedre Bergan gård i Sandefjord, men det er Anita som drifter Instagram kontoen. På gården har de produksjon av korn, erter, epler, eplemost, gresskar, honning,noe blomster, pyntemais og cider fra egne epler. Vi har fulgt hverandre en stund på Instagram og jeg har lenge hatt lyst til å ta turen bort for å ta produktene deres i nærmere øyesyn. Dessverre så har det aldri blitt noe av til nå. HER er gårdens Facebook konto.

Med invitasjon om å plukke ramsløk la MiniMeg og jeg ut på en liten roadtrip til Sandefjord. Vi hadde avtalt å komme etter at Anita hadde gjort seg ferdig med gårdsbutikken for dagen. MiniMeg og jeg ankom litt tidlig, jeg tenkte det ville være en fin anledning å titte litt rundt i butikken og la meg friste. Vel fremme og egentlig usikker på hvor jeg skulle, altså hvor jeg skulle møte opp, skulle jeg bare gå inn i butikken og si hei her er jeg. Jeg forsøkte å snike meg inn og blande meg inn i mengden, det var andre besøkende der. Ha ha ha, det gikk ikke så bra, for plutselig stod det en der og sa "Hi, I have been following you on instagram" Hæ, gikk det gjennom hodet mitt da, for jeg ble litt satt ut da noen snakket engelsk til meg. Tror Anita at jeg ikke snakker norsk, men dette er ikke Anita, tenke, tenke, tenke fort. Mens damen presenterte sine produkter fløy ord som Bahamas, Florida, Norway Island girl, nordic for gjennom hodet mitt. Ååå jaaa, det er @kristinaunhjem en annen instagram venn. I iherdig forsøk på å huske hvem denne damen var og lytte til presentasjonen av produktene og samtidig holde en samtale i gang, glemte jeg helt å hilse ordentlig på damene. Uff og uff, hva er det de må tro om meg.


Kristina lager Pepper jelly, en gelè laget på blant annet paprika og ulike typer chili. Oppskriftene er basert på de hun lærte å lage av sin bestemor, derfor navnet TraditionsGelèen er herlig pikant blanding av sødme, litt syrlighet og hete. Geleene passer godt sammen med Brie og et glass med en god Merlot. HER er deres Facebook side.



Klokken passerte 15 og siste kunde har gått, Anita kunne endelig stenge butikken og vi kunne gå på tur, men før vi gikk kjøpte jeg med meg noen produkter. Deilig eple gele med gurkemeie og Lund eplemost.  Anita lurte på om jeg hadde god tid, hun ville vise meg noe. Hun tok oss til et av uthusene og der stod det noen store tanker fylt med deres nyeste prosjekt. Eplesider er den nye babyen og om litt under en måned er den klar til å tappes på flasker. Sideren vil bli solgt i gårdsbutikken og levert til noen restauranter I Oslo. Anita og Agnar er driftige, de lager noe av nesten alt som dyrkes på gården. Kjøper du gresskar til Halloween så er den sikkert fra Nordre Bergan Gård i Sandefjord. Siste Helgen før Halloween har Agnar og Anita åpen gård hvor du kan smake på det de produserer og aktiviteter for barna.


Det ble en kjempekoselig tur, vi snakket om alt mulig og det beste av alt jeg ble kjent med to nye personer og jeg fikk plukket ramsløk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...