onsdag 12. desember 2012

Tante Bs sprø krumkaker



Tante Bs Krumkaker er deilig sprø og gode og hun har i alle år så lenge jeg har vært i familien laget krumkaker til oss og det er veldig snilt av henne. Vi er takknemlige vi, men problemet er at en store boksen hun lager til oss alltid blir tømt lenge før julaften og da blir jeg jo nødt til å lage noen selv. Jeg har  fått oppskriften og det er egentlig en helt vanlig krumkakeoppskrift, forskjeller er at hvis du lager en røre med mer enn 3 egg, så reduserer du hvetemel mengden med 50 g. 



Oppskrift til ca 32 kaker
250 g smør
smelt og avkjøl
4 egg 
250 g sukker
piskes til eggedosis
ha i 
200 g hvetemel(originalt 250 g)
1/2-1 ts kardemomme
og det avkjølte smøret. 

Vi lager noen dessertsåler også til riskrem eller iskrem
Det viktiste utstyret for tilberedning av krumkaker er hansker.
Jeg bruker to lag en i bommull under engangshansker og det gjør at jeg kan håndtere de varme kakene og forme de hurtigst mulig. 

Jeg tar en spiseskje stor mengde med røre i krumkakehjernet og steker den til den blir gyllen, så tar jeg den ut og legger den på en flat flate, legger i ny røre og først da ruller jeg kaken til et kremmerhus.
Når jeg lager skåler legger jeg den nystekte platen direkte oppå en skål legger ny røre i jernet og å former jeg den

Det ble litt svinn i dag også,men det gjør ikke noe, det var nok av små "fugler" som  spiste opp smulene:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...