tirsdag 17. desember 2013

Pepperkake skåler og kremmerhus til Julens desserter.

Nød lærer naken dame å spinne
Vel, fult så ille er det ikke, men ovnen min er i stykker og vurderer nå på hva jeg skal gjøre. Skal jeg kjøpe ny komfyr eller skal jeg kjøpe en ovn for integrering, men da må jeg gjøre så mye mer og hvor mye oppussing orker jeg nå rett før julen eller rett etter julen.
Nå rabler jeg, det er jo det som er avbildet på toppen her jeg skulle skrive om og det nederste bildet.

Pepperkakeskåler fylt med riskrem og cointreau marinerte appelsiner.
Prepperkakekremmerhus med vaniljeis og drysset med knuste polkagriser

Ja ja, det var noe om nød, naken dame og spinning.
Uten å måtte låne meg et kjøkken så har jeg ingen muligheter til å bake pepperkaker akkurat nå
 eller har jeg...
Hvorfor ikke bruke krumkakejernet tenkte jeg, jeg laget jo rømme brød i krumkakejernet for litt siden.
Jeg stekte opp noen kremmerhus, skåler og forøkte også på noen pepperkake figurer.

Se så fine og ferdig pyntet:)

Du må jobber raskt når du lager skålene og kremmerhusene, de stivner fort og sprekker opp litt. Jeg har brukt vanlig pepperkakedeig og det er sikkert mulig å modifisere den litt for å gjøre den mer fleksibel for forming, men det får bli en annen gang.

Bruk hjemmelaget eller butikkkjøpt pepperkakedeig.
Oppskrift fra bloggen finner du HER
Kjevle ut deigen tynt, som du vanligvis pleier, stikk ut former og stek i krumkakehjernet..
Ha en del pepperkake biter klare før du steker, det tar ikke mer enn 25 sekunder +/- å steke og du kan steke flere biter av gangen avhengi av størelse.
I skalene har jeg riskrem med marinerte appelsiner og hakkede hasselnøtter.
Enkle ingredienser på tilbehøret siden det allerede er krydder i kjeksen.

Riskrem

3 dl kremfløte
1 ss sukker
1 ts vaniljesukker
4 dl risgrøt
50 g skålde mandler

Visp fløte, sukker og vaniljesukker til luftig krem, bland i kald risgrøt og hakkede skålde mandler.

Appelsin med Cointreau
(kan bruke vodka også eller lag den alkoholfri)
2 appelsiner
1 ss sukker
4 ss Cointreau,
Hakkede hasselnøtter

Skrell appelsinene og skjær ut båtene slik at du ikke får med deg noe hinne.
Legg bitene i en bolle og hell på litt likør og sukker og la appelsinen trekke det til seg.

Legg riskrem i skålene og fyll i skålene og pynt med litt ekstra bær og krydder.
Bruk det du har eller måtte ønske.

I kremmerhusene har jeg vanlig vanilje is med knuste polkagriser

2 kommentarer:

  1. Genialt. Det må prøves neste år. :) Jeg er ferdig med baksten for lenge siden.

    SvarSlett
  2. Så smart :) pepperkakekremmerhus skal prøves :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...