mandag 2. desember 2013

Rømmebrød

Jeg har spist noe rømmebrød opp gjennom årene og de beste er de som er sprø synes jeg. Jeg har oppdaget det at hvis du ikke bearbeider deigen for mye blir den best. Dessverre har jeg glemt igjen steketakken i det andre huset og har vært litt for lat med å hente den, men det gjør ikke noe man kan lage rømmebrød i et krumkakejern og i verste fall kan man steke de i en stekepanne også. Lurer på om disse skal få være blant mine 7 sorter i år, er litt usikker om rømme brød passerer som julekake.


Ingredienser til 25-28 stk

2½ dl Seterrømme
200 g mykt smør
Blander og knar dette med hendene
Så rører jeg i
½ dl vann
¼ ts salt
½ ts malt kardemomme
4 ss sukker
Tilslutt har jeg i 
400 g hvetemel 
Bland alt til en ball og sett deigen kjølig noen timer.
Å jobbe med denne deigen er som å jobbe med mørdeig.

Til dryss:½ dl sukker

Kjevle deigen til tynne leiver med litt hvetemel slik at den ikke sitter fast på bakeunderlaget. Dryss på sukker og kjevle det inn i leiven. Skjær ut eller stikk ut runde kaker, ca 15 cm i diameter. Stek kakene gylne i jernet.
Avkjøl rømmebrød på rist og oppbevar i tett boks eller i fryseren.


Jeg gjorde et lite forsøk på ta bilde av hvor fin og porøs den er:)

1 kommentar:

  1. Det så knall godt ut!!
    Jammey :D

    Ha en super mandag.
    Klem fra Heidi

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...