mandag 23. desember 2013

Sjokolade på pinne

Når jeg tenker Jul, er det første jeg tenker på masse god mat, godter og hjemmelaget.
Er det noe jeg koser meg med i julen, så er det å lage godter, sukkertøy, sjokolader, kaker osv.
Jeg lager ikke alltid det samme hver Jul og denne gangen har jeg ikke laget like mye som jeg pleier, det var dette med tid da:) Jeg klager ikke og får jeg ikke laget alt, gjør det ikke noe så lenge jeg har noe og i verste fall får jeg kjøpe resten.


Disse sjokoladene på pinne er veldig enkle å lage.
Du trenger
Sjokolade, mørk-, hvit- og/eller melkesjokolade.
Noe å tenke på er hva slags sjokolade du bruker, jo bedre sjokolade, jo bedre resultat og de vil smake bedre.
Til pynt kan du sukkertøy, nøtter, tørket bær og frukter eller det du ønsker å ha på.
Du trenger pinner eller sugerør, jeg har brukt sugerør fra Den Lille Festfabrikken
Lager du de en tid i forveien må du temperere sjokoladen og lagre den riktig, slik at du ikke får hvite flekker på den. Derfor er det fint å lage sjokolade godter samme dagen som de skal serveres;)

Smelt sjokoladen over vannbad.
Ta en skje med sjokolade og hell det på en plate med bakepapir.
Ta pinnen eller sugerøret og vri den inn i midten av sjokolade pletten, ved å vri den når du legger den i så får du sjokolade hele veien rundt og du får festet den skikkelig.
Dryss på pynten du ønsker,
så er det bare å vente til de stivner:)

Her ser dere blant annet frysetørket jordbær og pistasjnøtter på hvit sjokolade, knuste polkagriser på mørk sjokolade og marshmallows og pepperkaker på melkesjokolade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...